måndag, april 28, 2008

Litteratur: Patricia Highsmith.

Helgens nya (och högst oväntade) obsession: Patricia Highsmith! Jag skäms över att erkänna det, men det beror nästan helt och hållet på denna bild:



Det är den coolaste bild jag någonsin sett. Jag brukade se Patti Smith som defenitionen av kvinnlig coolhet, och visst, kanske är hon coolare egentligen, men hon utstrålar det inte på samma sätt som deckarförfattaren Highsmith. Jag har inte läst något av henne ännu, vet bara att hon skrivit böckerna som Hitchcocks ”Främlingar På Tåg”, samt de där Ripley-filmerna jag inte sett, är baserade på. Men en bild som denna lockar ju till läsning, även om jag inte är något större fan av vare sig deckare eller thrillers. Vad jag egentligen borde läsa är förmodligen något om henne istället. Hon tycks ha levt ett spännande liv. Bisexuell alkoholist som hängde med Truman Capote och anklagades för att vara antisemit. Hon skrev serier, pulpromaner och lesbiska kärlekshistorier. Lika mycket Francoise Sagan som Agatha Christie. Hur har jag kunnat missa henne?

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken underbar bild! Highsmith är verkligen the epitome of cool.

Och har du inte hunnit se den första av Ripley-filmerna sedan du skrev det här inlägget, så gör det. Det är en order. (En vänlig och kravlös sådan.)

10:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home