tisdag, oktober 25, 2005

Litteratur: Capote In Kansas - lovande!

















Härom vintern läste jag Truman Capotes "Med Kallt Blod". Den sanna historien om hur Dick Hickock och Perry Smith rånmördade familjen Clutter för en handfull dollar gjorde stort intryck på mig. Till en början var det det journalistiska arbetet jag imponerades av, men i takt med att sidorna avverkades blev jag mer och mer indragen i historien, och mer och mer fascinerad. Framförallt var det bilden av Perry Smith som fastnade i huvudet. Det var uppenbart att det här var en person som Capote fastnat lite extra för. Dick Hickock framställdes som ett typiskt all-american-asshole. Perry Smith var en rebell, en poet, ett missförstått geni, en person vi skulle sympatisera med.

Ryktet säger också att Capote aldrig förmådde bevittna Smiths avrättning. Hickocks däremot, var en helt annat historia. Objektiv journalistik? Kanske inte. Läsvärt? Absolut!

"Capote In Kansas" är, som titeln antyder, berättelsen om Truman Capotes tid i Kansas. Men Ande Parks serie är inte seriejournalistik, det är fiktion från början till slut. Det är författarens egen version av hur arbetet med "Med Kallt Blod" kan ha gått till, tecknad i mjuka, följsamma linjer och Sin City-liknande palett.

Jag har inte läst den ännu, så jag kan inte uttala mig om huruvida den är läsvärd eller inte, men det låter onekligen väldigt lovande, och med tanke på min svaghet för "Med Kallt Blod" är den ett måste.

Etiketter: , , , ,