onsdag, juli 04, 2007

Film: Efter Bröllopet


Titel: Efter Bröllopet
Regi: Susanne Bier
År: 2006
Land: Danmark

Jag brukar hävda att jag grät när jag såg slutscenen i ”Six Feet Under”. Det är lögn och förbannad dikt. Jag grät inte, men jag var tårögd, och jag var uppfylld av någon stark svårdefinierbar kombikänsla av oro, vanmakt, upprymdhet, sorg, lycka – allt på en gång. Jag kunde inte somna den natten, låg vaken och tänkte på familjen Fischer, deras liv och deras död och allt de gett mig genom åren. Den viktigaste teveserie jag någonsin sett, förmodligen det viktigaste fiktionella verk jag överhuvudtaget drabbats av.
Så all heder till Six Feet Under, men nej, jag grät inte åt finalavsnittet.
Varför berättar jag det här?
Därför att Six Feet Under har, för mig, blivit en måttstock. Det är en serie där varje enskild episod har berört och engagerat mer än någon annan teveserie, film, serietidning, roman eller skiva någonsin förmått. Tills nu. För i Susanne Biers ”Efter Bröllopet” finns scener där jag finner mig själv, inte hulkandes, men med tårarna strömmandes ner för kinderna.

Filmen inleds med historien om Jacob (Mads Mikkelsen) som är hjälparbetare i Indien. Barnhemmet han förestår hotas av nedläggning, och Jacob tvingas åka till Danmark för att träffa en potentiell sponsor, svenske affärspampen Jörgen (Rolf Lassgård). Jörgen ställer dock väldigt speciella krav; Jacob måste närvara på Jörgens dotter Annas (Stine Fischer Christensens) bröllop. Det visar sig att Jacob har kopplingar till Jörgens familj som han aldrig kunnat ana, och ”Efter Bröllopet” utvecklas från något slags maktspel till ett fullfjädrat familjedrama.
Intrigen är i sig inte så vansinnigt överraskande, det dröjer inte allt för lång tid tills man listat ut hur saker och ting förhåller sig. Men karaktärerna är fantastiskt välskrivna och spelade; människor som gör sitt bästa för att skydda och ta hand om de de älskar, men samtidigt skjuter dem ifrån sig när de behövs som mest. Framförallt Rolf Lassgård imponerar, i några av hans karriärs (okej, jag har inte sett särskilt många av hans filmer, men spela med lite här…) mest intensiva scener.

Etiketter: , , , , , ,