söndag, augusti 26, 2007

Litteratur: Det Börjar Ännu Tidigare

Titel: Det Börjar Ännu Tidigare
Författare: Joakim Forsberg
År: 1997

I vanliga fall läser jag inte böcker där baksidans författarporträtt ser ut såhär (ursäkta den taskiga bildkvalitén):













Dessutom finns det redan allt för många böcker på temat "ung kille i Stockholmsförort dricker vin, träffar tjejer, är poetisk och lyssnar på rock". Det senaste halvåret har jag läst den här, Klas Östergrens "Attila" och Bengt Ohlssons "Dö Som En Man Sa Jag", och jag kan för mitt liv inte skilja handlingen i dem åt. Det är samma frustration och påklistrade kåthet i allas berättelser. Och så någon livsförändrande resa till kontinenten eller Roskildefestivalen, något misslyckat experiment med droger och en mamma och en pappa som bara sitter hemma framför teven. Jag skrev också sånt här när jag var 18, men inte gav någon ut det inte. Om någon hade gjort det hade jag säkert också stirrat maniskt på mitt baksidesporträtt.

"Det Börjar Ännu Tidigare" har dock en baksidestext som talar till dess fördel.

"Joakim Forsbergs nya roman är en odyssé genom en uppväxt under sjuttio-, åttio- och nittiotalet. I Kiruna, Stockholm, Roskilde, Rom och framförallt Bagarmossen, får vi följa berättaren Adde Engstrand..."

Bagarmossen. Jag har själv tillbringat ett år där, och självklart är det alldeles fantastiskt att läsa om hur en femtonårig Adde springer runt på Emågatan, Fogdevägen och Byälvsvägen, gator där jag själv vandrat, bott och rumlat. På det viset är det angenäm läsning. Och på flera andra vis också. Som sagt, det är ingen särskilt originell roman, men den är för den sakens skulle inte usel. Den är faktiskt ganska rolig och engagerande. Orden flyter lätt och ledigt över sidorna, och jag slukade dem i rask takt. När jag läst färdigt längtade jag inte efter mer, men jag ångrade inte att jag läst den heller.

Och ser jag namnet "Joakim Forsberg" och ett maniskt stirrande ansikte på en bokbaksida någon gång i framtiden är det inte alls omöjligt att jag plockar upp den boken också, oavsett den utspelar sig i Bagis eller ej.

Etiketter: , , , , ,