torsdag, juli 17, 2008

Film: Pepp #12.

Watchmen

Trailer finnes här.

Och nej, jag tror inte detta kommer i närheten av serieoriginalet, på något plan. Jag menar, en av många anledningar till att "Watchmen" är en av de viktigaste, märkligaste, och mest unika grafiska romanerna någonsin, är ju att Alan Moore här utnyttjade just seriemediet på ett sätt som aldrig tidigare (eller efter, för den delen) gjorts. Filmen, hur bra den än må bli, kan aldrig bli samma milstolpe inom sitt medium.

Och ja, Zach Snyder kommer ju säkert att ha varit tvungen att mörda hur många darlings som helst för att få ner filmen till rimlig längd. Karaktärerna kommer att kännas ihåligare, små detaljer som gjorde Moores serieuniversum så realistiskt kommer att gå förlorade, perfektion och djup kommer säkerligen att ersättas av slarv och yta. Och Nite Owls och Silk Spectres kärlekshistoria, en av de mest rörande som någonsin gestaltats i serieform, vad händer med den?

Det spelar ingen roll. Att se dessa karaktärer (som jag hatar och älskar och relaterar till med samma passion) röra sig, väsa fram ilskna repliker och spränga saker i luften, det får håret på mina armar att ställa sig i givvakt. Det här mina vänner, blir maffigt. Ord som "hype" och "pepp" räcker inte till.

Etiketter: , , , , ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det där såg synnerligen intressant ut, helt klart en sån man vill se på bio. Och nu måste jag ju läsa den, så att jag har ett jämförelsematerial!

Apropå superhjältar berättade förresten min bror (som på sitt jobb har kontor med stora fönster mot Birger Jarlsgatan) att han härom dagen råkade titta upp från datorn precis när en man, iförd komplett Superman-mundering med mask och fladdrande cape, stegade förbi. Han gick med högburet huvud, som om han just hade avslutat ett viktigt uppdrag.

11:46 em  
Blogger Niklas said...

Ja, låna min, eller hellre en engelskspråkig volym på Serieteket.

Haha, varför ser jag aldrig några livs levande superhjältar? Orättvist.

10:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Serieteket låter intressant.

Och du får vad som helst om du första dagen efter semestern kommer till jobbet i Spiderman-dräkt. Med allvarlig och bestämd röst, händerna i sidorna: "Det ryktas att ni har problem med postutdelningen i Skåneregionen..."

1:41 em  
Anonymous Anonym said...

Men åh,
besvikelsen
!

Så där ska ju inte uggle-outfiten se ut! Och vad är grejen med hennes latexstrumpor?

6:48 em  
Blogger Niklas said...

Det irriterande är ju just att favoriterna; Nite Owl och Silk Spectre, är så olika originalen, medan The Comedian är spot on. Jaja, kan ju funka ändå, men det är irriterande likväl.

10:19 em  
Anonymous Anonym said...

For your enjoyment:

"X-men, o La Patrulla X en España y Hombres X en Hispanoamérica,
es un grupo de superhéroes del Universo Marvel que, creado por Stan
Lee y Jack Kirby, tuvo su primera aparición en 1963."

11:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home