fredag, januari 13, 2006

Musik: Ett gäng skivor.

En bunt skivor har med några dagars mellanrum ramlat ner i brevlådan. Jag har varken tid eller ork att skriva några längre recensioner av dem, utan nöjer mig med att kort sammanfatta mina tankar kring dem, så här efter ett par lyssningar. Inga analyser, inga direkta recensioner, bara några slags ytliga omdömen. Bear with me.










Artist:
The Embassy
Titel: Futile Crimes
Bolag: Service
År: 2002

Varför hade jag inte den här skivan sedan tidigare? Ingen vet, allra minst jag själv. På debuten lyckas de frammana samma ljusblå stämningar The Radio Dept gjorde på "Lesser Matters". Musik som känns som att stå ensam på en kylig balkong en tidig våreftermiddag och undra vad det är man egentligen längtar efter. Väldigt bra.










Artist:
Language Of Flowers
Titel: Songs About You
Bolag: Shelflife
År: 2004

Lush. Talulah Gosh. The Sundays. Language Of Flowers väver ihop influenser från några av 80 och 90-talets bästa flickpopband. Drömskt och svävande ena stunden, argt och intensivt nästa. Väldigt bra och väldigt brittiskt.

Artist: Modest Mouse
Titel: Good News For People Who Love Bad News
Bolag: Epic
År: 2004

Jösses jävlar vad bra "Float On" är! Lo-fi korsad med punkfunk. Orange Juice möter Built To Spill. Så livsbejakande att jag måste gå ett par varv i lägenheten - kan inte sitta stilla. Föregående "The World At Large" har ungefär samma melodi, och är så vacker att jag inte vet var jag ska ta vägen. En yr och vimsig skiva, och yrseln smittar av sig på lyssnaren. Tom Waits-imitationerna hade jag dock klarat mig bra utan.

Artist: The Only Ones
Titel: The Only Ones
Bolag: Sony
År: 1978

För det låga priset (49 :-), och för att "Another Girl, Another Planet" är en av de bästa punkpoplåtarna genom tiderna.

Artist: Erik De Vahl
Titel: Secrets Adrift
Bolag: Service
År: 2003

En av nackdelarna med att köpa många skivor på samma gång är att det inte riktigt finns tid att lyssna på alla. Det positiva är att när man väl lyssnat sig igenom favoriterna finns det alltid skivor som den här att börja utforska. I nuläget känns det som om "Secrets Adrift" inte alls är lika bra som "Friendly Fire". Kanske är det något som förändras med tiden? Hoppas det.










Artist:
Arab Strap
Titel: Elephant Shoe
Bolag: Go Beat
År: 1999

Tog mig an Arab Strap i höstas när de släppte "The Last Romance", en skiva jag tyckte mycket om. "Elephant Shoe" är betydligt mörkare och mer svårlyssnad. Bara fyra låtar in i den är jag så deprimerad att jag inte förmår höra mer. Jag slår på något annat och väntar på ett starkare psyke innan jag gör ett nytt försök med "Elephant Shoe". Misstänker att den är ett mästerverk, dock.

Artist: Nixon
Titel: Crazy, Sexy, Cool
Bolag: Popkonst
År: 2004

"Dance To A Different Tune" är en svensk indieklassiker. Tror jag. Den borde vara. Så fantastiskt jävla bra, från första till sista tonen, och den börjar med den fantastiska raden "Today I bought a new record that your new boyfriend has never even heard of" som säger så mycket om den sorgliga kategori människor jag känner att jag tillhör. Den här skivan är full av bra låtar, men blir tyvärr en aning enformig i längden. Vilket är ganska typiskt för samlingsskivor.

Artist: Stars In Coma
Titel: Gizmo Goes To War
Bolag: Popkonst
År: 2005

Under förra årets sista självande dagar (kanske var det på självaste julafton?) gjorde jag en av årets trevligaste upptäckter. Någon på Last.Fm satt och lyssnade på Stars In Coma, en grupp eller artist jag aldrig hört talas om. En länk på hans sida talade om att det var artisten själv som satt där och lyssnade på sina egna låtar. Jag blev nyfiken och surfade vidare. Hittade några mp3or och blev såld. Det låter lite eget, lite som ett vimsigare The Embassy och väldigt bra. Jag lär återkomma med mer Stars In Coma i framtiden.


Etiketter: , , , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Moyof said...

oh, en massa man ska kolla upp. :)
tackar.

5:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home