måndag, februari 02, 2009

Musik: Carpet People och lo-fi-kärleken.



Jag lyssnar på Carpet Peoples ”Assemble & Plug”.

I genren ”underskattade svenska band med begynnelsebokstaven C” toppar de listan, med viss konkurens från The Chrysler. Faktum är att en lyssning på den här skivan är tillräckligt för att väcka liv i min kärlek till lo-fi-rocken, en kärlek som drabbats av lite vardag och slentrian de senaste åren. Den där magiska känslan, spänningen som infann sig när en ny skiva (ny för mig) med Guided By Voices, Pavement eller Dinosaur Jr ramlade ner i brevinkastet (oftast klädd i ett senapsgult CDON-kuvert) har liksom lyst med sin frånvaro. Tills nu då. Just ikväll, efter en lyssning på ”Assemble & Plug”, som trots en del dödtid är en bitvis fantastisk liten skiva, känns det som om ostämda gitarrer och hes uppgiven röst, är det enda man behöver. Det känns också, trots bitande kyla utanför fönstret, som om våren är på väg.
Vågar man lite på Johan Jacobsson när han säger att 2009 blir lo-fi-året?

Etiketter: , , , , , ,

3 Comments:

Blogger Martin said...

Nu fick du mig just att tänka på Cobolt.

5:25 em  
Blogger Niklas said...

För att de är svenskar, underskattade och börjar på C, eller för att de är lo-fi?

7:12 em  
Blogger Martin said...

Vet faktsikt inte men jag gissar på för att de är svenskar, börjar på C och är tämligen bortglömda. Frågan är var jag lagt plattan...

2:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home